Az 1920-as évek német filmjei Bárdos Judit filmesztétával

Az 1920-as években, Berlinben különféle avantgárd irányzatok (expresszionizmus, konstruktivizmus, új tárgyiasság, kubizmus, szuprematizmus) éltek egymás mellett. Német, orosz, osztrák, lengyel, magyar és más nemzetiségű festők tágították a művészet addig ismert határait, és kísérleteztek azzal, hogy mit lehet kifejezni az addig ismert művészi lehetőségek bővítésével, sokszor megtagadásával, vagy éppen ellenkezőleg, megújításával, ahogyan a Virág Judit Galéria nemrég zárult kiállításán láttuk. Berlin a híres művészetfilozófus, Walter Benjamin szavaival „Európa fővárosa” volt.  A képzőművészet mellett az avantgárd művészek az új, izgalmas művészetben, a némafilmben is kísérleteztek.

A berlini utazás előtt most virtuális utazásra indulunk a német film világába, kitekintéssel a kor képzőművészetére és társadalmi hátterére.

Részleteket láthatunk majd Robert Wiene Caligari című expresszionista filmjéből, Friedrich Wilhelm Murnau Nosferatu című vámpírfilmjéből és Az utolsó ember című filmjéből, Fritz Lang Nibelungok című filmjéből, és Metropolis című sci-fijéből, valamint Stephan Dudow Üres has című filmjéből, mely Bertolt Brecht forgatókönyvéből készült, a „Neue Saclichkeit” jegyében; és egy korai hangosfilmből, a híres Kék angyalból (r. Josef von Sternberg; Marlene Dietrich főszereplésével).

Részletesen megismerkedünk Walter Ruttmann Berlin – egy nagyváros szimfóniája című filmjével.  Ez a híres „városkeresztmetszetfilm” műfajának alapjait rakta le 1927-ben, azét a műfajét, mely fiktív szereplők és cselekmény nélkül egy nagyváros életét mutatta be különböző idősávokban, az ehhez kapcsolódó sztereotípiákat a ritmus és a montázs által meghaladva. A montázs mint e korszak irodalmának egyik alapgondolata (gondoljunk Alfred Döblin híres regényére: Berlin, Alexanderplatz), a húszas évek filmművészetének is  vezérmotívuma lett, a német, a francia és az orosz filmben egyaránt.  Híres városkeresztmetszetfilmek készültek Párizsról, Nizzáról, Moszkváról is. Ide tartozik az Emberek vasárnap című német film is (Robert Siodmak). Ezekbe is bepillantást nyerhetünk majd.

Várjuk Önöket Bárdos Judit filmesztéta A weimari idők német filmjei című előadására.

Időpont: 2017. február 2., csütörtök, 18:00 óra

Helyszín: Bálint Ház, 1. emeleti Macesz terem (1065 Budapest, Révay u. 16.)

Részvételi díj: érvényes Mazsike-kártyával 1000,- Ft, anélkül 1200,- Ft.

Jegyek vásárolhatók a Mazsike irodájában vagy az előadás előtt, a helyszínen.

A terem befogadóképessége korlátozott, ezért érdemes regisztrációval biztosítani helyét. Regisztráció és további információk: mazsike@gmail.com