Rohonc, avagy az öldöklő angyal – Elfriede Jelinek darabja a Teslában, Mazsike-kedvezménnyel
TÁJÉKOZTATJUK A KEDVES ÉRDEKLŐDŐKET, HOGY AZ ELŐADÁS TECHNIKAI OKOKBÓL ELMARAD. KÖSZÖNJÜK MEGÉRTÉSÜKET.
Tempus omnia relevat, azaz az idő mindenre fényt derít.
Vagy mégsem?
A Nobel-díjas osztrák írónő, Elfriede Jelinek „Rohonc, avagy az öldöklő angyal” című darabját március 24-én mutatják be a Teslában. Az előadásra Mazsike-kártyával rendelkező kedves tagjaink kedvezményes jegyet vásárolhatnak.
Dátum: 2017.03.24., 19:00 óra
Helyszín: Tesla Budapest (1075 Budapest, Kazinczy utca 21/c)
Jegyár: 2500,- Ft, 2017-re érvényes Mazsike-kártyával 1800,- Ft.
Jegyrendelés és regisztráció: mazsike@gmail.com
A darabot rendezte Vas-Zoltán Iván, fordította: Halasi Zoltán.
Főszereplők: Szalai Kriszta és Cserna Antal.
***
De miről is szól ez az Európa-szerte nagy érdeklődés és komoly vita övezte darab? És miért pont március 24-én mutatják be?
Fölnéztem és rámosolyogtam, csak azután pillantottam a cikkre, amit kitépett nekem. Valami 19. századi témát vártam, fodros ruhákat vagy lovakat. Valami hidat, amelyet az egyik ősömről neveztek el, Batthyány Ádámról, Zsigmondról vagy Lászlóról, hiszen a vezetéknevem közismert Magyarországon. Grófok, hercegek és püspökök voltak a Batthyányak. […] Szóval valami ilyesmire számítottam, amikor rápillantottam az újságra, valami ártalmatlan dologra, ami helyett azonban ez a cím ötlött a szemembe: „A pokoli vendéglátó”, ezt nem értettem, de a nőt a fényképen rögtön fölismertem. Margit néni. A cikkben az állt, hogy 1945 márciusában részt vett 180 zsidó lemészárlásában az osztrák Rechnitz (régi magyar nevén Rohonc) városában, a magyar határ mellett. Hogy mulattak, táncoltak és ittak, majd éjfélkor, szórakozásból, mezítelen férfiak és nők tarkójához tartották a pisztolyukat, és lenyomták a ravaszt.
Rechnitz, magyar nevén Rohonc zsidó hitközsége a 17. században a mai Burgenland területén a Batthyány és Esterházy-családok birtokain létrejött, jelentős zsidó közösségek egyike. Rechnitz a Batthyány-család birtokaihoz tartozott. 1945-ben a birtok és az azon álló kastély gróf Batthyány Iván és felesége, Margit Thyssen-Bornemisza de Kászon et Impérfalva, a Hitlert támogató, dúsgazdag acélgyáros Thyssen leánya tulajdonában állt.
Innét, az útközben meghaltakkal együtt, mintegy 180-200 emberi roncsot a város közelében lévő, a Batthyhány-család tulajdonát képező, kereszt alakú pajtájába (németül: Kreuzstadl, ma emlékhely, melyet a Refugius egyesület hozott létre, bővebbet többek között burgenlandi kerékpáros útikönyvünkben olvashatnak) szállították.
Mindez 1945 Nagyszombatján, március 24-én történt. Vélhetően a Húsvét tiszteletére Batthyány Margit grófnő mulatságot rendezett kastélyában a rohonci notabilitásoknak és az SS képviselői számára. A mulatságban bő kezűen mérték az alkoholt. Néhány náci tiszt az alkohol befolyása alatt a kereszt alakú pajtához ment, és halomra gyilkolta az ott pihenő, teljességgel elcsigázott embereket. Másnap magyar munkaszolgálatosok egy kisebb csoportjával elhantoltatták a holttesteket és eltakaríttatták a legyilkoltak nyomait – majd őket is kivégezték. Egyikük túlélte és leírta e takarítás történtét.
Sajnos sok ilyen történetről lehet tudni a II. világháború idejéről. Azonban a rohonci tragédia azért is más, mondhatni, különleges, mert a helyiek kivétel nélkül, makacsul tagadtak, az első perctől fogva. Vagy azt állították, hogy nem tudnak semmiről, vagy meg sem szólaltak.
Ugyan volt egy per 1946-ban, amikor a helyszínen két tanú által készített helyszínrajzokon pontosan feltüntették a sírok helyeit. A tárgyalás előtt, úgy hírlik, két terhelő tanút „ismeretlenek” megöltek, egynek a házát felgyújtották. Nincsenek holttestek, nincsenek tanúk. Valószínűleg senkit sem lep meg, hogy az ügyben nem ítéltek el senkit… A tárgyalás iratanyagát a helyszínrajzokkal együtt eltüntették. A sírok máig sem kerültek elő, pedig Fischer osztrák köztársasági elnök 2012-ben, a rohonci Szabadtéri Múzeum avatásán, a helyszínen megígérte: addig nem nyugszik, amíg a sírokat nem találják meg.
****
Eddig a történet, amely csak apropója Jelinek színpadi művének, melyet a tragédia 72. évfordulója tiszteletére mutatnak be 2017. március 24-én.
Aki azt gondolja, hogy egy véres esemény-játékot, vagy egy már megszokott holokauszt-emlékműsort fog látni, bizony alaposan téved. Az (egyetlen osztrák) Nobel-díjas költőnőt éppen az emlékezet, a szembenézés hiánya ragadtatta e darab megírására. Ennek a szörnyű tömeggyilkosságnak ugyanis máig nincs semmilyen következménye. A bűnösöket nem sikerült felelősségre vonni, a legyilkoltak holtteste máig nem került elő, a történet-írás és a nemzeti emlékezet egyaránt mélyen hallgat róla. Mindenki hallgat: az egykori gyilkosok, a lehetséges tanúk, Rohonc lakói… Jelinek azonban nem hajlandó hallgatni. Egy bravúros idő- és emlékezet-utazásban boncolja fel a történetet, de leginkább azt mutatja fel, milyen elváltozásokat, reflexiókat okozhat egy ilyen esemény résztvevőben, áldozatban, tanúban és utókorban egyaránt. Elemzése szellemes, játékos, megdöbbentő és nagyon mély. Lenyűgöző könnyedséggel szökdel térben-időben: az egyik pillanatban a rohonci kastélyban vagyunk az orgián, a következőben meg a kitzbüheli síparadicsomban napjainkban. Ugyanilyen bravúrosan helyezi el a történetet az egyetemes emberi kultúrában: Szophoklész és Nietzsche megidézése, vagy éppen Weber Bűvös vadásza egyaránt természetes közege a drámának. Varázslatos nyelvi találmányai (vagyis káprázatos költészete) egyszerre hökkent meg, kényszerít felismerésekre, és vált ki mosolyt, nevetést vagy akár röhögést is belőlünk.
A Rohonc című darabot Európa számos országában bemutatták már (Németországban, Ausztriában, Szlovákiában, Lengyelországban). Az előadások nagy érdeklődést, szenvedélyes vitákat váltottak ki, komoly művészi elismerést aratva (részben ennek köszönhető volt a Nobel-díj is).
A magyarországi bemutatón új megvilágításba kerülhet a mű és számos, a mű által felvetett kérdés is. Ne feledjük: az áldozatok kivétel nélkül magyar állampolgárok voltak, akiket magyarok ítéltek kényszermunkára, így kerültek a Burgenlandban állomásozó német nácik látómezőjébe.
A darab rendezője, Vas-Zoltán Iván fontosnak tartja, hogy a darabbal rávilágítson arra is: a rémtettek és a rasszizmus nem csupán kampány-téma, tehát nem csupán pl. a Holokauszt-emlékévben aktuálisak, hanem örök kérdések, mindannyiunk, közös ügye. Reményének adott hangot, hogy a bemutató jól szolgálhatja a nemzeti megbékélés ügyét is.
Hangsúlyozza: Rohonc nem pusztán egy színházavató darab. Sokkal több annál, rendkívül fontos történelmi-társadalmi ügy, amivel szemben (akárcsak Ausztriának) Magyarországnak is adósságai vannak. Magyarországon szinte senki sem ismeri a rohonci mészárlás történetét, bár talán Sacha Batthyány új könyve valamelyest változtatott ezen. A rendező és a társulat azt szeretné elérni, hogy ez a szörnyű esemény megkapja azt a nyilvánosságot, amelyben a magyar társadalom a történelmi emlékezet keretein belül szembesül saját felelősségével, és méltó kegyelettel és megbecsüléssel tekint majd az áldozatokra.
Dátum: 2017.03.24., 19:00 óra
Helyszín: Tesla Budapest (1075 Budapest, Kazinczy utca 21/c)
Jegyár: 2500,- Ft, 2017-re érvényes Mazsike-kártyával 1800,- Ft.
Jegyrendelés és regisztráció: mazsike@gmail.com
A darabot rendezte Vas-Zoltán Iván, fordította: Halasi Zoltán.
Főszereplők: Szalai Kriszta és Cserna Antal.